22 de maig 2011

Práctica 4A: Gestió del coneixement.

El moment actual estem vivint una època de canvi. Estem en un moment a cavall entre la societat industrial, basada en la tecnologia i la industrialització, i la societat post-industrial o informacional que és la suma de la societat anterior amb l’ informació i el coneixement.
Per tant igual que la societat l’empresa esta en vies de canvi per poder millorar tot utilitzant totes les avantatges de les TIC i l’experiència compartida.
Per tenir una organització que promogui una bona gestió del coneixement haurà de tenir un equilibri entre:
o   Control i llibertat.
o   Ordre i desordre.
o   Estabilitat i canvi.
o   Centralització i descentralització.
Una organització que aprèn va directament relacionat amb el que aprenen els seus treballadors o equips. Una empresa que aprèn té un conjunt de característiques distintives (segons Saez de Vacas) :

Organización que aprèn


Característiques estratègiques

·        Renovació de les estructures (organització reticular) que posibilita una iniciativa més amplia per una part del treballadors.
·        Formulació d’una visió comú de l’empresa (valors, projectes d’empresa) que serveixen com a punt de referència per l’acció.
·        Prioritat concebuda al factor humà (les persones són les que fan que l’organització sigui diferent), revaloritzant la qualitat del servei i d’importància assignada a la exemplaritat dels directius.

Característiques organitzatives


·        Unitats basades en productes/mercats.
·        Integració d’ Staff (pensadors) y línia (executors).
·        Combinació de flexibilitat d’unitats i equips.
·        Descentralització.
·        Coordinació a través de la discussió.
·        No té una gran jerarquització.

Els diferents coneixements que hi ha els podrem definir segons 4 grans grups:
1.      Coneixement explícit: Saber que es transfereix amb facilitat a l’organització. Saber “parametrizado” y “parametrizable”.
2.      Coneixement tàcit: Saber proper al talent, de dificil transmisió interpersonal. Es composa de actituts, capacitats i coneixements abstractes.
3.      Coneixements captats: Es aquell que procedeix del esterior de l’organització, adquirit a través de contactes amb altres organitzacions que pot acabar sent un coneixement explícit per l’organització.
4.      Coneixement creat: Neix al si de l’organització i pot ser generador, tant de coneixement tàcit com explícit.
Podríem trobar varis tipus d’implantacions de formes de organitzación amb una bona gestió del coneixement.
La organització segons KPMG, es bas a respondre la pregunta que factors condicionen l’aprenentatge d’una organització i quins resultats produeix aquest aprenentatge?
Una bona característica d’aquest model és l’interacció de tots els seus elements amb influencies mútues.  


Un altre model és el de Nonaka y Takeuchi que plantegen un procés interactiu i cíclic en cuatre fases. Ho podem veure en el següent esquema.




Podem trobar de altres models com el model Andersen o el Knowledge Management Assessment Tool. També trobaríem aplicacions de la gestió del coneixement com l’exemple de les bases de dades de resolucions de problemes dins d’empreses o foros, un exemple és el cas de Caixa Sabadell que va crear una web interna per la compartició de coneixements : http://www.gestiondelconocimiento.com/encuentros/barcelona/Caixa%20Sabadell.pdf

En conclusió hem de tenir clar que per poder créixer i desenvolupar una empresa de manera més eficaç i eficient aquesta haurà de evolucionar cap a una gestió del coneixement. Ja que s’optimitzaran millor els recursos i els treballadors es sentiran més realitzats. 


Bibliografía:
Apunts de l'asignatura.

Webografía:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada